Over ons Vlees

OVER HET VLEES VAN DEGRILLBUS.NL

Gezonde voeding draagt bij aan een goede gezondheid. Waar de gezondheid in het geding komt, is veelal sprake van minder goede eetgewoonten, van eenzijdigheid, van overmaat en overdaad. Maatgevend voor gezonde voeding zijn de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Dat komt in grote lijnen neer op gevarieerd en gematigd eten.

Het Voedingscentrum heeft dit vertaald in de Schijf van Vijf:

1 Groente en fruit
2 Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
3 Zuivel, vlees(waren), vis en ei
4 Vetten en olie
5 Dranken

Veel mensen zijn zich bewust, dat vlees een hoge voedingswaarde heeft en veel nuttige bouwstoffen bevat, die het lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Met het investeren in het verder verbeteren van kwalitatieve eigenschappen van voedingsmiddelen, zoals vlees, kan de kwaliteit van leven verder worden verhoogd. Tegelijkertijd kunnen op basis van de toenemende kwalitatieve kennis over onze voedingsmiddelen het aantal daaraan gerelateerde aandoeningen mogelijk worden teruggebracht. Hart- en vaatziekten, overgewicht of obesitas, maar ook (darm)kanker worden immers in verband gebracht met slechte voedingsgewoonten.

Vlees en voedingswaarde

Belangrijke voedingsstoffen in vlees zijn: vetten, eiwitten, vitamines B1, B6 en B12, vitamine D en ijzer en zink. Vetten zijn belangrijk als energiebron, maar ook voor de opname van vitamines. Teveel vet is niet goed.

Vetten

Vetten zijn stoffen die het lichaam energie leveren en de lichaamstemperatuur op peil houden. Het is duidelijk dat we vetten nodig hebben, maar met het oog op onze gezondheid is het belangrijk op de hoeveelheid te letten. Ook het soort vet is van belang. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte in het bloed. Onverzadigde vetten daarentegen blijken in staat dat gehalte te verlagen. Voor veel vleessoorten geldt dat onverzadigde vetten meer dan de helft uitmaken van de hoeveelheid vet. Toch blijft minder vet eten belangrijk. Dat kan door de wat vettere vleessoorten af te wisselen met mager vlees.

Degrillbus.nl gebruikt daarom alleen rundvlees, waar per definitie minder vet in zit dan in bijvoorbeeld varkensvlees. Bij de bereiding van het vlees gebruikt Degrillbus.nl de meest verantwoorde oliën en vetten.

Cholesterol

Het advies van de Gezondheidsraad is dagelijks niet meer dan 300 mg cholesterol te consumeren.

Door het eten van vlees wordt deze grens niet snel overschreden; vlees bevat gemiddeld zo’n 60 mg cholesterol/100 gram.

Waar komt het vlees van Degrillbus.nl vandaan?

Degrillbus.nl gebruikt alleen kwaliteitsvlees. Betrouwbaarheid en kwaliteit staan centraal in onze service aan u. Dit betekent dat het rundvlees uitsluitend van gecertificeerde bedrijven afkomstig is.­­­